Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, 26 May 2011

HALAL vs HARAM

Hangin I ols dengan isu yang sibuk diperkatakan kat FB..isu Halal Haram ni. Kalau u ols ingat, isu ni dah lama dlu penah kluar. Dan pihak yang berkuasa dah pun declare mana yang halal dan mana yang haram secara bertulis. Antara barang yang dikatakan haram..pen Kilometrico. Apa gila nyer? Kenapa petik jenama tu..sebab i ols rasa semua pen guna dakwat yang sama. Cetek akal..abis tu, nak kena pakai balik papan batu ke??? Ni sebabkan mulut orang yang kuasa i ols nak layan. Sedap mulut je bercakap tanpa fakta. Menci ahh!!


I ols penah kepochi tanya, apa yang dimaksudkan HALAL dan macam mana penilaian dan pensijilan di lakukan. Pengesahan HALAL oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia adalah yang paling hebat yer kalau u ols nak tau. Sebab, penilaian akan dibuat daripada mana sumber itu datang dan kenalah 100% HALAL. Contohnya, roti. Sumber pembuatan roti itu macam tepung, mentega dan sebagainya perlulah dari sumber halal. Tambah lagi dengan cara pembuatan perlulah halal. Baru dapat pengesahan halal dan dianugerahkan dengan pengesahan HALAL. 


Kalau u ols asyik dengar cik kiah orang je tanpa tau citer betul..hentikanlah FITNAH. Niat hati nak buat baik..jadinya sebaliknya sebabkan fitnah. Bukan keje kita untuk menilai HALAL atau HARAM sebab ada pihak yang berkuasa yang menilai. Kalau rasa was-was, tak yah nak makan. Dok je kampung makan pucuk kayu..(tu pun tak pasti lagi HALAL..kot-kot terkena kencing babi ke anjing ke, apa citer..)


Macam i ols ni, dah merata jelajah dunia dan i ols bleh kata persijilan HALAL dari JAKIM adalah yang hebat. Jadinya, kalau u ols rasa was-was rujuk laman web JAKIM. Bukan rujuk kat cik kiah rumah sebelah yang sibuk suka jadi burung parrot. Apa orang cakap itu yang dia ulang tanpa tau asal usul. Buka minda, bukan bukak kain or seluar..yang tu korang tak nak pikir HARAM pulak. PLEASEE lah..sentap i ols dengan u ols ni tau!!


p/s: kenapa ARAK tu tak nak dipertikaikan yang sememangnya SAH tertulis HARAM?

 

3 comments:

lagenda said...

hah..hanggin kan dengan pangai manusia yg cetek akal. Suka buat dakyah sendiri, malas nk cari kebenaran dan suka plak sebar2kan benda yg x betul..

Rizal said...

tu lah mak..kang cakap lebey kata kita plak emosional..mcm mana tu?

RerameUngu said...

sokong22..suka sngt bercakap n menyebarkan berita yg tak sahih..menjunjukkan kebodohan diri sndri sbnrnya..sbb tu dah malas nak layan bila ada org berkata tanpa bukti ni..tunjuk bukti, baru cakap..skadar atas angin ckp sapa pun boleh..hangin222

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 
Designed By Blogs Gone Wild!